Welcome to My Blog
FOLLOW
Home
Author
Stuffs
Credits
Extra
Hi there , its me 💖

Heyy thanks for the reading ♡


-
Credits
Template PikaChan
Edited By Nayli Izzati

Others ♡

watlek wat peace on Wednesday 4 March 2015 @ 23:10
Assalamualaikum , selamat malam !

Harini cuma nk share about Leukimia . Memang , selalu dengarkan pasal ni ? Huhu ala kalau stage 1 apelah sangat , masih boleh berubat kan ? 

Kerosakan kepada sum-sum tulang, melalui penyisihan sel-sel sum-sum tulang normal dengan nombor yang lebih tinggi daripada yang tidak matang sel-sel darah putih, menyebabkan kekurangan platelet darah, yang penting dalam proses pembekuan darah. Ini bermakna orang dengan leukemia dengan mudah boleh menjadi lebam, pendarahan berlebihan, atau membangunkan sesuatu yg menjengkelkan berdarah (petechiae).
Sel-sel darah putih, yang terbabit dalam melawan patogen, yang ditindas atau tidak berfungsi. Ini boleh menyebabkan sistem imun pesakit tidak mampu untuk melawan jangkitan yang mudah atau untuk memulakan menyerang sel-sel badan yang lain. Kerana leukemia menghalang sistem imun daripada bekerja secara normal, sesetengah pesakit mengalami jangkitan yang kerap, dari tonsil yang dijangkiti, kudis dalam mulut, cirit-birit atau untuk mengancam nyawa radang paru-paru atau jangkitan oportunis.
Akhirnya, kekurangan sel darah merah membawa kepada anemia, yang mungkin menyebabkan dyspnea dan pucat.
Sesetengah pesakit mengalami gejala-gejala lain, seperti rasa sakit, mempunyai demam, menggigil, berpeluh malam, perasaan gejala seperti flu penat dan lain-lain. Sesetengah pesakit mengalami loya atau rasa kenyang disebabkan pembesaran hati dan limpa; ini boleh menyebabkan kehilangan berat badan yang tidak disengajakan. Letupan terjejas oleh penyakit ini boleh datang bersama-sama dan menjadi bengkak di dalam hati atau dalam nodus limfa menyebabkan kesakitan dan menyebabkan loya. 
Jika sel-sel leukemic menyerang sistem saraf pusat, maka gejala neurologi (terutamanya sakit kepala) boleh berlaku. Gejala neurologi biasa seperti migrain, sawan, koma atau boleh berlaku akibat tekanan batang otak. Semua gejala yang berkaitan dengan leukemia boleh dikaitkan dengan penyakit-penyakit lain. Oleh yang demikian, leukemia sentiasa disahkan melalui ujian perubatan.
The leukemia perkataan, yang bermaksud 'darah putih', berasal dari senama tinggi bilangan sel darah putih penyakit yang pesakit leukemia yang paling mempunyai sebelum rawatan. Jumlah tinggi sel darah putih kelihatan apabila contoh darah dilihat di bawah mikroskop. Lazim, ini tambahan sel-sel darah putih tidak matang atau tidak berfungsi. Jumlah yang berlebihan daripada sel-sel juga boleh mengganggu tahap sel-sel lain, menyebabkan ketidakseimbangan berbahaya dalam kiraan darah.
Sesetengah pesakit leukemia tidak mempunyai bilangan sel darah putih yang tinggi dapat dilihat dalam kiraan darah yang tetap. Keadaan yang kurang biasa dipanggil aleukemia. Sumsum tulang masih mengandungi kanser sel-sel darah putih yang mengganggu pengeluaran normal sel darah, tetapi mereka kekal di dalam sum-sum dan bukannya memasuki aliran darah, di mana mereka akan dapat dilihat dalam ujian darah. Bagi pesakit aleukemic, kiraan sel darah putih dalam aliran darah boleh menjadi normal atau rendah. Aleukemia boleh berlaku dalam mana-mana empat jenis utama leukemia, dan amat biasa di leukemia sel berbulu. 

Aku pun faham skit je . Haha ingatkan low blood pressure je gua ni eleh ehhh haha . So kalau sakit sakit tu , ringankanlah bawak diri untuk g check up . Takut trlambat kang tetibe kojol hahah 


â—€ â–¶